Skip to main content

Sistem Kebajikan: Keperluan Manusia

Keperluan Manusia
Keperluan manusia bermaksud keadaan-keadaan yg perlu ada atau perlu dimiliki oleh setiap manusia untuk menjamin kesejahteraan hidupnya. Keperluan manusia juga termasuk keperluan-keperluan dari segi mental dan fizikal. Manusia memerlukan barangan material atau keadaan-keadaan fizikal tertentu untuk memastikan mereka dapat menjalankan fungsi dan peranan fizikal, mental dan seksual mereka dengan berkesan. Keperluan manusia juga merupakan kepentingan asas yg diperlukan oleh setiap manusia supaya mereka dapat meneruskan hidup mereka serta menjamin kesejahteraan hidup. Keperluan manusia ini merupakan prasyarat untuk lanjutan kepada kesejahteraan hidup manusia. Jika keperluan manusia tidak dipenuhi atau ketiadaan barang-barang material tersebut akan menyebabkan hidup manusia tidak sejahtera atau sekiranya keadaan sangat kritikal akan menyebabkan seseorang manusia itu mudarat dan binasa.

Keperluan Manusia mengikut Maslow
Kategori Keperluan
Kumpulan dan Contoh
Keperluan Asasi
  • Barangan, keadaan atau perkhidmatan yg diperlukan oleh manusia utk menjamin kesejahteraan hidup mereka
  • Manusia tidak akan dapat berfungsi dgn baik apabila kekurangan keperluan ini
  • Memastikan peranan dan fungsi biologi dan fisiologi dpt berfungsi dengan baik dan berkesan
  • Keperluan defisienan
1. Keperluan fizikal dan sosiologi
  • Makanan, minuman dan rehat yg secukupnya
  • Kesihatan yg baik
  • Keperluan seksual yg sihat, mencukupi dan memuaskan

2. Keperluan keselamatan dan perlindungan
  • Tempat tinggal yg selamat
  • Tempat perlindungan yg selamat utk membesarkan keluarga
  • Perlindungan dari ancaman bahaya
  • Negara yg stabil ekonomi dan politik
  • Jaminan kewangan yg stabil dan kukuh
Keperluan Perkembangan Diri
  • Keinginan individu utk memajukan diri sendiri ke tahap yg tinggi
1. Keperluan ingin dipunyai dan dimiliki
  • Keperluan utk diterima sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat
  • Disayangi dan meyayangi
  • Dihargai dan menghargai
  • Mempunyai kawan dan pasangan hidup
  • Dicintai dan mencintai
  • Dikenali oleh org lain dan mengenali org lain
  • Keinginan mempunyai hubungan mesra dgn org lain

2. Keperluan kendiri
  • Menghormati diri sendiri
  • Mempunyai keyakinan diri
  • Mempunyai status dan prestij
  • Kecekapan
  • Pencapaian baik dalam hidup
  • Mempunyai reputasi yg baik
Keperluan kesempurnaan diri
  • Keinginan individu utk mencapai segala yg diinginkan atau diidamkan
  • Dikenali sebagai kesedaran diri
1. Keperluan memenuhi keinginan diri
  • Keperluan memajukan diri sendiri
  • Mencapai cita2 yg tinggi
  • Mencapai tahap kreativiti yg baik
  • Menggunakan segala potensi diri yg dimiliki seoptimum mungkin

2. Keperluan ilmu pengetahuan dan pemahaman yg baik
  • Memahami sesuatu perkara dengan lebih baik dan dalam
  • Keinginan utk mengetahui sesuatu pengetahuan yg baru
  • Mengeksplorasi, mengenal pasti dan mencari penyelesaian kepada perkara baru
  • Mempunyai hubungan yg lebih bermakna dengan perkara lain dlm hidup
  • Cabaran intelektual
  • Menganalisis maklumat dgn lebih berkesan

3. Keperluan estetika
  • Dikelilingi oleh kecantikan dan kesempurnaan
  • Muzik
  • Kesenian
  • Kesusasteraan





Taksonomi Keperluan Manusia Bradshaw
Keperluan Normatif
*Keperluan yg ditetapkan oleh sekumpulan ukuran sosial yg seragam
*Ukuran yg seragam ini ditentukan oleh org yg profesional atau pakar sesebuah perkhidmatan.
*Individu yg menepati ukuran tersebut dilihat sebagai individu yg berkelayakan untuk mendapatkan perkhidmatan sosial yg disediakan manakala individu yg tidak menepati ukuran tersebut tidak layak mendapat perkhidmatan sosial
*Sebagai contoh
  • Kita ambil keperluan individu dari segi keperluan asasi iaitu petempatan
  • Manusia memerlukan petempatan yang selamat atau tempat berteduh yang dapat melindungi diri sendiri dan juga keluarga
  • Kerajaan telah mengambil pelbagai insentif untuk membuat satu perumahan yang selesa dan selamat bagi memenuhi keperluan masyarakat
  • Organisasi atau institusi serta profesional atau pakar perkhidmatan telah diberi kepercayaan untuk menyediakan petempatan tersebut
  • Di Malaysia, kawasan perumahan atau pembinaan petempatan telah dikendalikan oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Keperluan komparatif @ relatif
*Keperluan ini akan wujud apabila org yg telah akses kepada keperluan tersebut membandingkan keperluan yg sedia ada dengan keperluan org lain
*Sebagai contoh
  • Individu yang tinggal dalam rumah yang kecil dan padat merasakan mereka memerlukan rumah yang lebih besar dengan mengambil kira aktiviti sosial keluarganya
  • Perbandingan antara rumah orang kaya dan rumah orang miskin. Orang miskin merasakan mereka memerlukan sebuah rumah yang besar dan selesa kerana mereka merasakan bahawa mereka dapat hidup dengan sejahtera jika rumah tersebut dibina berdasarkan bilangan ahli keluarga dan juga aktiviti sosial keluarga mereka
Keperluan yg dirasakan
*Keperluan individu, masyarakat atau komuniti percaya bahawa mereka memerlukannya
*Keperluan yg dikenal pasti dan dinyatakan oleh individu sendiri
*Sebagai contoh
  • Keperluan yang dirasakan oleh individu
  • Kerajaan memberi org miskin atau yg mengalami kecacatan fizikal bantuan makanan atau kewangan kerana kerajaan merasakan bahawa kumpulan ini memerlukan bantuan tersebut. Sebaliknya, ramai org miskin atau org istimewa merasakan mereka memerlukan bantuan atau sokongan untuk meningkatkan nilai kendiri mereka. Sekiranya nilai kendiri mereka baik, mereka boleh menggunakan aset tersebut untuk memenuhi keperluan asasi mereka.
  • Sebagai contoh, kanak-kanak istimewa iaitu kanak-kanak cacat penglihatan dengan kanak-kanak lambat belajar memerlukan keperluan yang berbeza-beza
Keperluan yg digambarkan oleh individu
*Perubahan keperluan yg dirasakan kepada permintaan
*Sebagai contoh
  • Seseorang individu telah mempunyai segala keperluan asas tetapi dia merasakan bahawa keperluannya masih lagi tidak cukup dan dia memerlukannya lagi



Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa