DEFINISI
KONFLIK
] Satu proses
bermula apabila satu pihak merasakan bahawa pihak lain telah terjejas atau akan
memberi kesan negatif kepada sesuatu yang diambil berat oleh pihak pertama
Perundingan
adalah satu proses yang berlangsung antara dua atau lebih kumpulan mengenai
cara memperuntukkan sumber terhad. Perundingan tawar-menawar dan perundingan
integratif adalah dua bentuk perundingan yang boleh dibezakan berdasarkan
kepada 6 ciri-ciri. Bezakan dua bentuk pendekatan perundingan ini berdasarkan
kepada 6 ciri-ciri tersebut dan bagaimana ia memberi kesan kepada organisasi.
Definisi
] Satu proses di
mana 2 atau lebih pihak bertukar-tukar barangan atau perkhidmatan dan cuba
untuk bersetuju mengenai kadar pertukaran
] Satu proses
yang berlaku apabila 2 atau lebih pihak membuat keputusan bagaimana untuk
memperuntukkan sumber yang terhad
] Perundingan
tawar-menawar merupakan rundingan yang bertujuan untuk membahagikan jumlah
tetap sumber; satu situasi “win-lose”
] Perundingan
integratif merupakan rundingan yang
bertujuan untuk satu atau lebih penempatan yang boleh mewujudkan satu
penyelesaian yang “win-win”
ISI
CIRI-CIRI
|
PERUNDINGAN TAWAR MENAWAR
|
PERUNDINGAN INTEGRATIF
|
Goal (Matlamat)
|
Mendapatkan sebanyak mungkin sumber yang ada
|
Mengembangkan atau meluaskan sumber tersebut supaya
semua pihak dapat menikmatinya
|
Motivation (Motivasi)
|
Win-lose
Saya menang-anda kalah
Saya sahaja yang untung
|
Win-win
Saya menang-anda menang
Kedua-dua pihak untung
|
Focus (Fokus)
|
Kedudukan (Saya tidak dapat memberi lebih banyak
daripada yang ini)
Hanya saya sahaja akan menerima keuntungan atau
kepentingan
|
Kepentingan (Dapatkah anda jelaskan mengapa isu ini
begitu penting bagi anda)
Ia adalah untuk kepentingan semua pihak
|
Interests (Kepentingan)
|
Berlawanan
|
Selaras/selari
|
Information Sharing (Perkongsian maklumat)
|
Rendah (Perkongsian maklumat hanya akan merugikan kita)
|
Tinggi (Perkongsian maklumat akan menyebabkan setiap
pihak untuk mencari-cari maklumat tersebut untuk memuaskan kepentingan
kedua-dua pihak
|
Duration of Relationship
|
Pendek
|
Panjang
|
KESAN KEPADA ORGANISASI
Perundingan tawar-menawar akan menyebabkan organisasi
menghadapi masalah apabila organisasi ingin menjalankan sesuatu projek. Hal ini
demikian kerana perundingan tawar-menawar akan menyebabkan ahli berusaha untuk
mendapatkan maklumat dan maklumat tersebut hanya akan menjadi bahan kepada
orang tersebut. Mereka tidak dapat bekerjsama dengan baik antara satu sama lain
kerana mereka mengamalkan sikap win-lose iaitu hanya seorang sahaja yang akan
mendapat keuntungan. Tempoh perhubungan juga adalah sangat pendek dan ahlinya
tidak sempat untuk menjalinkan hubungan yang baik. Bagi organisasi yang
mengamalkan perundingan integratif pula, organisasi tidak akan menghadapi
sebarang masalah kerana sumber yang didapatinya akan dikongsi dengan ahli-ahli
yang lain. Sumber yang didapatinya akan diberikan kepada ahli-ahli lain supaya
mereka dapat menikmatinya. Ahlinya akan dapat bekerjasama dengan sangat baik
kerana mereka mengamalkan sikap win-win iaitu kedua-dua pihak akan mendapat
keuntungan. Tempoh perhubungannya adalah panjang dan ahlinya dapat mewujudkan
hubungan yang baik.
Comments
Post a Comment