Konsep Peraturan Kelayakan
Peraturan
kelayakan merupakan syarat, ciri, keadaan atau situasi yg membolehkan atau
mengesahkan pemberian atau penerimaan perkhidmatan sosial kepada seseorang
individu, masyarakat atau komuniti tertentu. Peraturan kelayakan juga merujuk
kepada cara atau bagaimana perkhidmatan atau bantuan sosial diagihkan kepada
masyarakat berkeperluan atau kumpulan sasaran. Kelayakan individu, masyarakat
atau komuniti menerima bantuan atau perkhidmatan sosial ditentukan oleh
sekumpulan sosial, ekonomi atau fizikal tertentu.
Fungsi Peraturan Kelayakan
Peraturan
kelayakan digunakan untuk menentukan sekurang-kurangnya 4 perkara berikut
(Chambers 2000)
1.
Siapa
yg layak menerima bantuan perkhidmatan sosial
2.
Berapa
banyak atau kuantiti bantuan yg diterima/diberikan
3.
Tempoh
masa bantuan tersebut diberikan
4.
Apakah
syarat atau keadaan-keadaan yg melayakkan seseorang mendapat /menerima bantuan
sosial
Peraturan
kelayakan membolehkan agensi-agensi yang mentadbir urus sesebuah program,
perkhidmatan atau bantuan sosial untuk memilih individu yang benar-benar
berkelayakan sahaja untuk menerima bantuan. Peraturan kelayakan ini juga
membantu pegawai yang bertugas untuk menentukan saiz dan bentuk bantuan yang
berseseuaian supaya penerima berkelayakan mendapat bantuan yang sesuai dengan
mereka. Selain itu, peraturan kelayakan juga menyediakan tempoh masa pemberian
sesuatu bantuan. Peraturan kelayakan yang berkesan adalah peraturan yang
menentukan tempoh pemberian bantuan iaitu rangka masa pemberian berkenaan perlu
disalurkan dan dihentikan. Di samping itu, peraturan kelayakan ini juga memberi
panduan kepada pegawai-pegawai untuk memilih penerima bantuan yang benar-benar
berkelayakan saja untuk terima bantuan dengan melihat kepada keadaan sesetengah
masyarakat.
Jenis-jenis Peraturan Kelayakan
1.
Tahap Pendapatan
· Peraturan
kelayakan berasaskan tahap pendapatan digunakan untuk mengesahkan individu
memperoleh bantuan sosial. Keadaan ini lebih mudah dilihat kerana ia dapat
dilihat dan diukur menerusi tahap ekonominya. Ketidakmampuan individu memenuhi
keperluan asasinya lebih mudah dilihat menerusi jumlah dan nilai wang yg
dimiliki atau menerusi pemilikan aset. Lazimnya, individu yg miskin merupakan
individu yg tidak mempunyai wang yg cukup untuk membeli keperluan harian dan
perkhidmatan asasi. Justeru, pelbagai indeks kemiskinan yg berasaskan tahap
pendapatan dibina dan dijadikan sebagai panduan kepada kelayakan individu
memohon dan menerima perkhidmatan atau bantuan sosial awam yg disediakan untuk
org miskin. Antara contoh-contoh bantuan sosial awam yg menggunakan peraturan
kelayakan ini ialah semua skim bantuan Am, Bantuan Penyaraan Orang Tua, Bantuan
Elaun Pekerja Cacat dan Bantuan Orang Kurang Upaya, Skim Rancangan Makanan
Tambahan, Skim Susu Percuma dan Skim Pinjaman Buku Teks sekolah dikendalikan
oleh Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kesihatan.
2.
Sumbangan/Caruman Terdahulu
· Peraturan
kelayakan berasaskan sumbanga/caruman terdahulu selalunya berkait rapat dengan
sumbangan yg pernah dibuat oleh individu semasa bekerja. Hanya individu yg ada
membuat caruman mandatori sahaja layak menerima serangkaian manfaat sosial yg
disediakan oleh organisasi perlindungan sosial berkenaan. Lazimnya merujuk
kepada potongan mandatori sejumlah pendapatan yg dibuat secara bulanan oleh
mandatori pekerja kepada organisasi perlindungan sosial yg dilantik oleh
kerajaan. Sebagai contoh, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan
Keselamatan Sosial Pekerja (PERKESO), skim pencen awam. Skim Pencen Ilat hanya
dikhaskan kepada pekerja yg mengalami kecacatan akibat kemalangan di tempat
kerja dan telah@sedang membuat caruman. Skim kemudahan kesihatan hanya diterima
oleh pekerja dan ahli keluarga dalam tanggungannya kerana pekerja tersebut
telah dan sedang membuat caruman wajib ke dalam organisasi perlindungan sosial
awam menerusi majikannya.
3.
Penglibatan dalam Pasaran Buruh/Pekerjaan
· Caruman
mandatori mempunyai kaitan rapat dengan penyertaan individu dalam pasaran buruh
iaitu pekerjaan yg dilakukan. Hanya individu yg bekerja sahaja memperoleh
upah/gaji. Caruman mandatori diambil daripada sebahagian kecil upah/gaji
pekerja. Di samping itu, setiap jenis pekerjaan yg berbeza juga menyediakan
serangkaian manfaat pekerjaan untuk pekerja dan anggota keluarga di bawah
tanggungan pekerja. Kelayakan utama setiap manfaat pekerjaan ini ialah pekerja
yg telah/sedang membuat caruman. Contohnya elaun sewa rumah, skim pembelian
rumah dan skim bantuan pendidikan anak.
4.
Perjanjian Persendirian
· Bagi
mereka yg tidak pernah membuat caruman terdahulu, tidak bekerja atau bekerja
sendiri lazimnya mempunyai tabungan sendiri dengan agensi perlindungan sosial
persendirian. Ramai individu yg membeli insurans peribadi untuk diri sendiri serta ahli keluarga.
Syarikat-syarikat insurans menyediakan pelbagai pakej insurans kesihatan,
pendidikan, kemalangan dan harta benda. Setiap pakej tersebut mempunyai
serangkaian peraturan dan syarat khusus yg berkaitan dengan hal ehwal tuntutan
apabila berlaku malapetaka atau apabila ingin digunakan untuk tujuan pendidikan
atau pembelian aset. Syarat-syarat ini selalunya dipersetujui oleh individu yg
membeli insurans dengan pihak yg menjual insurans. Individu yg ingin menuntut
simpanan yg telah dibuat bergantung kepada syarat-syarat yg telah dipersetujui.
Misalnya, semua insurans kemalangan telah menetapkan kematian yg disebabkan
oleh bunuh diri atau disengajakan tidak layak membuat tuntutan.
5.
Peraturan dan Undang-undang Pentadbiran
· Perkhidmatan
sosial di kebanyakan negara ditadbir urus oleh sama ada sebauh organisasi
khusus (Jabatan Kebajikan Masyarakat) atau serangkaian organisasi sosial yg
saling kaitan (Jabatan Kesihatan, Jabatan Pendidikan). Setiap organisasi ini
mempunyai serangkaian peraturan, prosedur kerja dan terma yg bertindak sebagai
panduan dalam menguruskan pelanggan masing-masing khususnya yg berkaitan dengan
jenis perkhidmatan dan bantuan sosial yg diselia serta
panduan yg perlu diikuti dalam pemberian bantuan. Sebagai contoh, Jabatan
Kebajikan Masyarakat perlu mengikut prosedur dan peraturan yg telah ditetapkan
oleh organisasi tersebut dalam memberikan bantuan /menjalankan perkhidmatan
mereka kepada masyarakat.
6.
Penilaian dan Pertimbangan Profesional Para Pentadbir dan
Pakar yg Mengendali Bantuan/ Manfaat
· Setiap
organisasi perkhidmatan sosial mempunyai sumber manusia sama ada bertahap
profesional atau separa profesional bagi mengendalikan urus perkhidmatan
masing-masing. Kakitangan ini bekerja mengikut prosedur dan peraturan
perkhidmatan yg ditetapkan. Namun dalam sesetengah kes khusus, kakitangan perlu
menggunakan pertimbanga dan budi bicaranya dalam memberikan perkhidmatan sosial
atau bantuan. Keputusan yg dibuat oleh kakitangan ini berdasarkan pengalamannya
serta kepakaran, bukannya bersifat peribadi atau emosional. Misalnya, seseorang
pegawai kebajikan yg dilantik sebagai “pelindung” lazimnya akan menggunakan
budi bicaranya untuk memberi bantuan kepada orang tua yg tiada tempat tinggal
kerana mengikut pengalaman kerjanya jika org tua tersebut tidak diberikan
tempat tinggal dia akan tidur di tepi jalan dan ini mungkin akan membahayakan
nyawanya.
7.
Keputusan Badan Kehakiman
· Prosedur
kerja, peraturan kerja dan terma-terma pengendalian perkhidmatan mempunyai
kaitan rapat dengan institusi kehakiman sesebuah negara. Ketidakpatuhan atau
kegagalan sesebuah organisasi untuk mematuhi peraturan, prosedur dan terma akan
dikenakan tindakan atau dihukum oleh mahkamah. Kadang-kala mahkamah boleh
membuat keputusan semula bagi keputusan yg telah ditentukan oleh organisasi
tersebut. Sebagai contoh, Mahkamah Kanak-kanak boleh mengeluarkan kenyataan
untuk membawa seseorang kanak-kanak yang dianggap sebagai dalam keadaan bahaya
untuk dipindahkan ke tempat yang selamat.
Comments
Post a Comment