Skip to main content

Prinsip Kerja Sosial: Pendekatan Kebajikan Sosial

1.  Pendekatan Pembangunan Sosial
Kebajikan sosial tidak boleh dipisahkan daripada perspektif pembangunan sosial. Tumpuan utama pendekatan ini ialah terhadap aspek pengurusan masalah sosial, pemenuhan sosial dan penyediaan peluang sosial. Fokus pembangunan sosial adalah memberi barangan, perkhidmatan atau pemulihan serta dengan tujuan untuk membaiki dan meningkatkan kualiti hidup manusia dan dipandang juga sebagai satu pendekatan untuk mempromosikan kebajikan manusia. Berfungsi membentuk kerjasama antara kerajaan dengan organisasi bukan kerajaan (NGO) tentang etika sosial yang berkaitan dengan tanggungjawab sosial, politik dan ekonomi untuk mengurangkan atau membasmi kemiskinan. Bersifat komprehensif dan sejagat dalam mengukur kesejahteraan sosial kerana memberi tumpuan kepada proses dan struktur sosialsesebuah komuniti secara lebih menyeluruh. Pembangunan sosial dilihat sebagai proses yang mempunyai tiga tahap iaitu terdapat situasi sosial yang menunjukkan pembangunan sosial memerlukan perubahan, terdapat proses pembangunan sosial serta proses pembangunan sosial ditujukan untuk mencapai matlamat

2.  Pendekatan Pentadbiran Sosial
Memberi tumpuan kepada tindak balas kerajaan terhadap masalah sosial. Dua strategi utama pentadbiran sosial adalah dasar sosial dan perkhidmatan sosial. Dasar sosial mementingkan perubahan dalam situasi, sistem, amalan dan tingkah laku setiap individu dalam masyarakat. Dasar sosial dapat dilihat sebagai rancangan dasar dan panduan untuk membuat keputusan pada masa hadapan yang berkaitan dengan program kebajikan sosial dan perkhidmatan sosial. Dasar sosial dilihat sebagai prinsip-prinsip yang mengatur tindakan yang mengarah kepada pencapaian matlamat sosial tertentu. Perkhidmatan sosial pula merupakan satu bentuk perkhidmatan bantuan yang ditujukan terus kepada individu ataupun orang ramai. Bentuk perkhidmatan yang diberikan adalah melalui kegiatan yang terurus atau intervensi kes. Tujuannya adalah untuk menolong orang ramai meningkatkan kemampuan sosial, merubah identiti dan kelakuan serta melengkapi atau mengganti fungsi-fungsi institusi sosial. Perkhidmatan sosial dilihat sebagai satu sistem atau program yang dirancang oleh kerajaan untuk memperbaiki kebajikan individu dengan menjamin tahap kebajikan dan kefungsian individu dengan cara menyalurkan masyarakat kepada perkhidmatan institusi bagi membantu memenuhi keperluan hidup mereka.

3.  Pendekatan Kerja Sosial
Satu bidang profesional yang menggunakan pengetahuan, teknik dan kemahiran hubungan kemanusiaan dalam usaha memenuhi keperluan. Kerja sosial juga menyelesaikan masalah sosial dan kemanusiaan berlandaskan kepada sains dan nilai dengan memenuhi kehendak dan aspirasi manusia. Tugas utamanya adalah untuk meningkatkan fungsi sosial individu ataupun kumpulan dalam persekitaran mereka.Terdapat tiga kaedah utama kerja sosial iaitu kerja kes, kerja kelompok dan kerja komuniti.

4.  Pendekatan Derma Sosial
Pemberian, kesukarelaan dan pertubuhan bukan kerajaan dalam menyediakan barangan dan perkhidmatan sosial persendirian kepada manusia yang memerlukan dalam bentuk pertubuhan. Kemahuan untuk menolong dan membantu meringankan penderitaan sesama manusia ini selalunya diwujudkan dan diamalkan melalui derma sosial. Sebagai satu pendekatan yang tradisi iaitu berasaskan kepada nilai dan ajaran agama. Derma sosial dilakukan adalah kerana rasa kasih sayang sesama manusia, berbuat baik dan bersumberkan ajaran agama. Pada peringkat awal, derma sosial hanya dilakukan melalui kegiatan amal oleh individu kepada individu. Kemudian, kegiatan ini dilakukan oleh organisasi perkhidmatan khas seperti bantuan kepada golongan miskin, cacat atau orang tua.


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa