1. Penentuan Timbal-Balik
| Faktor
peribadi/kognitif (kepercayaan, persepsi dan jangkaan), tingkah laku seseorang
dan persekitaran luaran seseorang adalah saling mempengaruhi antara satu sama
lain
2. Kecekapan Kendiri
| Persepsi yang
dipunyai oleh manusia mengenai keupayaan untuk melakukan secara cekap dan
berjaya dalam apa sahaja tingkah laku yang dilakukannya
| Menentukan pilihan
kita ke atas aktiviti, kebersungguhan usaha dan kecekalan kita dalam menghadapi
rintangan dan pengalaman pahit, sebahagiannya dengan mengurangkan kebimbangan
yang boleh mengganggu apabila terlibat dalam aktiviti
| Manusia yang
tinggi kecekapan kendiri akan mudah untuk menyesuaikan diri mereka, kurang
tekanan dan kemurungan kerana mereka percaya bahawa mereka dapat menangani
segala ancaman dan situasi yang menyukarkan
| Manusia yang
rendah kecekapan kendiri akan mudah mengalami ketekanan serta kemurungan, mudah
putus asa apabila menghadapi kesukaran
3. Pengaturan Kendiri
| Kita bertingkah
laku adalah berdasarkan kepada tingkah laku orang lain
| Berdasarkan kepada
piawaian tingkah laku (tingkah laku yang dikongsi bersama) ini, kita akan cuba
untuk mengatur tingkah laku kita
| Kita bertingkah
laku berdasarkan piawaian kita sendiri dan secara kognitifnya kita menghargai
apa yang kita lakukan mengikut piawaian tersebut dan kita berasa bangga kerana
dapat mencapai piawaian tersebut
4. Pembelajaran Melalui Peta Kognitif
| Pembelajaran yang
berlaku tanpa hubungan antara kesinambungan, gerak balas atau peneguhan
| Cth: Sesat di
tempat yang baru
5. Pembelajaran Terpendam (Latent)
| Pembelajaran yang
berlaku sebelum memberi peneguhan
6. Celik Akal
| Pembelajaran berlaku
melalui kefahaman
| Cth: Belajar
Matematik
7.
Dalam pembelajaran sosial, pemerhatian dan peniruan juga
amat penting dalam menghasilkan tingkah laku
8.
Tingkah laku boleh terhasil melalui pemerhatian terhadap
persekitaran dan peniruan
9.
Cth: Tingkah laku meniru gaya pemimpin atau artis
10.
Cth: Tingkah laku yang mencontohi gaya individu yang
dihormati dan disegani (Nabi)
Comments
Post a Comment