Skip to main content

Organizational Behavior: Attitudes and Job Statisfaction


ATTITUDES (SIKAP)
ö  Kenyataan menilai atau penghakiman mengenai objek, orang atau peristiwa
ö  Cognitive
¯  Pendapat atau kepercayaan segmen sikap
¯  Cth: Pengurus memberi gaji yang sangat rendah kepada saya
ö  Affective
¯  Segmen emosi atau perasaan sikap
¯  Cth: Saya berasa sangat marah kerana gaji saya sangat rendah
ö  Behavioral
¯  Niat melakukan sesuatu dalam cara yang tertentu
¯  Cth: Saya akan cari kerja lain yang mempunyai gaji yang lebih baik

MAJOR JOB ATTITUDES (SIKAP UTAMA DALAM KERJA)
ö  Job Statisfaction (Kepuasan Kerja)
¯  Perasaan positif seseorang terhadap pekerjaannya berdasarkan kepada penilaian kepada ciri-cirinya
ö  Job Involvement (Penglibatan Kerja)
¯  Sejauhmana seseorang mengenal pasti pekerjaannya, melibatkan diri secara aktif dalam pekerjaannya serta ia menganggap bahawa prestasinya amat penting bagi dirinya
ö  Organizational Commitment (Komitmen Organisasi)
¯  Sejauhmana seseorang mengenal pasti tentang organisasi tersebut serta matlamat dan keinginannya untuk menjadi ahli sesebuah organisasi
¯  Affective Commitment- berkaitan dengan emosi dan perasaan
¯  Continuance Commitment- berkaitan dengan nilai kewangan ataupun gaji
¯  Normative Commitment- kewajipan  untuk kekal bersama organisasi atas sebab-sebab moral atau etika
ö  Perceived Organizational Support (Persepsi Sokongan Organisasi)
¯  Sejauhmana pekerja percaya organisasi menghargai sumbangan mereka serta menjaga tentang kebajikan mereka
ö  Employee Engagement (Penglibatan Pekerja)
¯  Sejauhmana pekerja melibatkan diri, kepuasan, mempunyai semangat yang penuh untuk pekerja mereka

THE IMPACT OF SATISFIED AND DISSATUSFIED EMPLOYEES ON THE WORKPLACE (KESAN PEKERJA BERPUAS HATI DAN TIDAK BERPUAS HATI DI TEMPAT KERJA)
ö  Exit (Keluar): Tingkah laku yang hasil dengan cara keluar daripada organisasi kerana tidak puas hati iaitu mencari pekerjaan yang baru
ö  Voice (Suara): Rasa tidak puas hati yang disuarakan melalui pendapat supaya melakukan pembaikan, berbincang dengan pihak atasan berkaitan dengan masalah dan menjalankan beberapa bentuk aktiviti kesatuan
ö  Loyalty (Setia): Pasif tetapi dengan penuh optimistik menunggu keadaan berubah seperti percaya bahawa organisasi dan juga pihak pengurusan akan mencari jalan untuk membuat perubahan
ö  Neglect (Pengabaian): Menyebabkan keadaan menjadi semakin teruk seperti tidak hadir ke tempat kerja atau lewat, usaha menjadi semakin kurang dan kadar kesilapan yang semakin meningkat
















Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa