Skip to main content

Organizational Behavior: Perception And Individual Decision Making

Salah satu strategi yang digunakan untuk membuat keputusan adalah melalui model pembuatan keputusan rasional. Berikan definisi dan bincangkan proses model pembuatan keputusan rasional tersebut berserta contoh yang sesuai.

DEFINISI
Y  Menggambarkan bagaimana individu harus berkelakuan untuk memaksimumkan hasil
Y  Individu menggunakan analisis, fakta dan proses langkah demi langkah untuk membuat sesuatu keputusan

ISI
Violet merupakan pengurus di sebuah kedai makanan segera. Dia menghadapi tekanan daripada pihak atasan agar meningkatkan keuntungannya. Violet tidak pasti cara apa yang sesuai untuk menyelesaikan masalahnya ini. Akhirnya, Violet telah membuat keputusan untuk menggunakan model pembuatan keputusan rasional untuk menyelesaikan masalahnya.

Langkah
Huraian
Define the problem (Penentuan Masalah)
Pada peringkat ini, Violet haruslah menentukan masalah itu. Keuntungan kedai tidak meningkat dari bulan ke bulan, jadi dia harus mencari penyelesaian yang terbaik untuk meningkatkan keuntungannya
Identify the decision criteria (Mengenal pasti kriteria keputusan)
Violet akan memilih pemboleh ubah yang akan menentukan hasil keputusan tersebut. Biasanya Violet perlu menentukan kriteria yang berkaitan dan akan membantunya meningkatkan keuntungannya. Kriteria biasanya bergantung kepada nilai dan kepercayaan individu. Violet akan membuat keputusannya berdasarkan kepada kepercayaan bahawa dia tidak perlu memecatkan pekerjanya untuk menjimatkan kos. Violet mungkin akan memilih cara seperti mengurangkan kos dengan mencari vendor yang murah, memendekkan waktu perniagaan, menukar pilihan menu . Kriterianya adalah bagaimanakah pekerja akan terjejas?, bagaimanakah perubahan tersebut akan memberi kesan kepada pelanggan dan juga kualiti?
Allocate weights to the criteria (Memperuntukkan kewajaran kriteria tersebut)
Di peringkat ini, Violet perlu menentukan kriteria yang manakah paling penting dalam proses membuat keputusan. Setiap kriteria yang disenaraikan oleh Violet haruslah disusun mengikut kepentingan. Violet berasa bahawa ia harus memandang berat terhadap bagaimana perubahan tersebut akan memberi kesan kepada pekerjanya. Wajaran lain kemudiannya akan diagihkan secara sama rata dan seterusnya bermula untuk mempertimbangkan penyelesaian
Develop the alternatives (Mengembangkan alternatif)
Di peringkat ini, mana-mana penyelesaian yang berpotensi akan  dipertimbangkan. Tidak akan ada apa-apa balasan dalam langkah ini, hanya satu senarai alternatif akan dihasilkan. Violet telah menyenaraikan semua alternatif itu secara pendek. Penyelesaian alternatif iaitu memilih pengedar makanan yang baru dan kos kewangan akan menjadi kurang, memendekkan waktu perniagaan akan mengehadkan kos keseluruhan, memberhatikan beberapa pekerja yang membuat gaji menjadi besar serta mengadakan promosi dan juga menu yang baru supaya dapat menarik minta pelanggan.
Evaluate the alternatives (Menilai alternatif)
Violet telah menghabiskan masa sebanyak 1 minggu untuk menilai dan memilih jalan penyelesaian yang terbaik sama ada kepada pekerja serta keadaan kewangan restorannya. Selepas membuat penilaiannya, Violet telah membuat keputusan untuk mengadakan promosi dan juga menu yang baru supaya dapat menarik minat pelanggan.
Select the best alternatives (Memilih alternatif yang terbaik)
Violet membuat keputusan untuk mengadakan promosi serta mewujudkan menu yang baru. Bagi Violet, ini merupakan jalan penyelesaian yang terbaik. Hal ini demikian kerana promosi serta menu yang baru akan menarik minat pelanggan.

KEKANGAN ORGANISASI (ORGANIZATIONAL CONSTRAINTS)
1.      Penilaian Prestasi (Performance Evaluation)
Pengurus adalah dipengaruhi oleh kriteria di mana mereka dinilai apabila mereka membuat keputusan. Jika seseorang pengurus bahagian percaya bahawa kilang pembuatan di bawah tanggungjawabnya beroperasi dengan baik, kita tidak sepatutnya terkejut untuk mencari pengurus kilangnya kerana mereka akan memastikan maklumat negatif tidak sampai ke pengurus tersebut

2.      Sistem Ganjaran (Reward Systems)
Sistem ganjaran mempengaruhi seseorang untuk membuat keputusan dengan mencadangkan kepada mereka pilihan yang lebih baik daripada ganjaran peribadi. Cth: General Motors memberi ganjaran seperti promosi dan bonus kepada pengurus yang pandai berdiam diri, mengelakkan diri daripada kontroversi serta merupakan pemain terbaik dalam pasukan. Hasilnya pengurus ini menjadi sangat mahir dalam mengelakkan diri daripada kontroversi dan isu-isu yang sukar

3.      Peraturan-Peraturan Formal (Formal Regulations)
Organisasi mencipta dan menggubal undang-undang atau peraturan-peraturan, dasar, prosedur yang rasmi supaya dapat menyeragamkan tingkah laku ahli-ahli mereka. Dengan peraturan yang ditetapkan ini, organisasi boleh mendapatkan individu untuk mencapai ke tahap prestasi yang tinggi. Mereka juga telah mengehadkan keputusan untuk membuat pilihan

4.      Sistem Kekangan Masa Dikenakan (System-Imposed Time Constraints)
Organisasi mengenakan tarikh masa (deadline) bagi membuat keputusan. Cth: Laporan belanjawan jabatan perlu diselesaikan pada hari Jumaat ini ataupun laporan tentang prestasi produk perlu disediakan oleh jawatankuasa eksekutif pada hujung bulan ini. Kekangan masa ini adalah perlu supaya organisasi dapat memastikan pelanggan berasa puas hati. Keputusan perlu dibuat dengan cepat. Hal ini memberi tekanan kepada pembuat keputusan kerana ia perlu membuat keputusan dalam masa yang amat singkat.

5.      Sejarah Terdahulu (Historical Constraints)

Keputusan tidak dibuat secara sahaja atau main-main malah keputusan yang dibuat mempunyai konteks. Keputusan pada hari ini mungkin merupakan keputusan yang telah ditentukan beberapa bulan atau tahun yang lepas. Sesuatu keputusan dibuat berdasarkan kepada keputusan ataupun hasil yang lepas

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa