Skip to main content

Organizational Behavior: Foundations Of Group Behavior

FORMAL GROUP (KUMPULAN FORMAL)
Ø  Kumpulan kerja yang ditetapkan oleh struktur organisasi
Ø  Terdiri daripada pengurus, orang bawahan atau kedua-duanya dengan persatuan-persatuan yang rapat dalam kalangan ahli-ahli kumpulan yang mempengaruhi tingkah laku individu dalam kumpulan
Ø  Tingkah laku pekerja akan mengarah ke tujuan atau matlamat organisasi

INFORMAL GROUP (KUMPULAN TIDAK FORMAL)
Ø  Kumpulan yang berstruktur secara tidak rasmi atau bukan organisasi yang menentukan kumpulan tersebut muncul
Ø  Ia muncul adalah kerana keperluan untuk hubungan sosial
Ø  Cth: Beberapa orang dalam syarikat itu berkumpul untuk bermain tenis pada hujung minggu

COMMAND GROUP (KUMPULAN PERINTAH)
Ø  Satu kumpulan yang terdiri daripada individu-individu yang melaporkan terus kepada pengurus
Ø  Cth: Seorang eksekutif syarikat melakukan persembahan kepada pelanggan dan keperluan untuk mempunyai seorang jurutera dan juruteknik pemasangan semasa persembahan. Jurutera dan juruteknik membentuk ahli kumpulan arahan/perintah
Ø  Mempunyai pelbagai tugasan yang perlu dilaksanakan

TASK GROUP (KUMPULAN PETUGAS)
Ø  Orang yang bekerja bersama-sama untuk menyelesaikan tugas
Ø  Juga sering disebut sebagai pasukan bertugas
Ø  Organisasi melantik ahli serta menetapkan matlamat dan tugas-tugas yang perlu dicapai
Ø  Cth: Tugas yang diberikan ialah pembangunan produk baru, peningkatan proses pengeluaran atau cadangan pertandingan motivasi kumpulan-kumpulan tugas biasa ialah jawatankuasa ad hoc, kumpulan projek dan jawatankuasa berdiri. Jawatankuasa ad hoc adalah kumpulan sementara yang diwujudkan untuk menyelesaikan aduan tertentu atau membangunkan satu proses. Kumpulan projek adalah sama dengan jawatankuasa ad hoc dan biasanya bubar selepas kumpulan itu selesai tugas yang diberikan. Jawatankuasa tetap adalah lebih kekal daripada jawatankuasa ad hoc dan kumpulan projek

INTEREST GROUP (KUMPULAN KEPENTINGAN)
Ø  Orang yang bekerja bersama-sama untuk mencapai matlamat yang tertentu dengan mengambil berat antara satu sama lain
Ø  Kumpulan ini biasanya adalah berterusan dan dapat tahan lebih lama berbanding kumpulam tidak formal
Ø  Mereka terikat bersama-sama oleh beberapa kepentingan bersama yang lain
Ø  Matlamat dan objektif bagi kumpulan ini adalah khusus dan tidak mungkin berkaitan dengan matlamat dan objektif organisasi
Ø  Cth: Pelajar yang datang bersama-sama untuk membentuk satu kumpulan belajar untuk kelas tertentu

FRIENDSHIP GROUP (KUMPULAN PERSAHABATAN)
Ø  Orang yang berkumpul bersama-sama kerana mereka berkongsi satu atau lebih ciri-ciri yang biasa
Ø  Terbentuk oleh ahli-ahli yang menikmati aktiviti sosial yang serupa, kepercayaan politik, kepercayaan dan nilai-nilai agama dan lain-lain
Ø  Cth: Sekumpulan pekerja yang membentuk satu kumpulan persahabatan mungkin mempunyai kumpulan senaman, pasukan bola sepak atau makan tengah hari sebulan sekali

Secara umumnya evolusi kumpulan akan melalui satu rangkaian seragam yang dikenali sebagai model pembangunan kumpulan lima frasa. Berikan definisi dan bincangkan berserta contoh yang sesuai mengenai model pembangunan kumpulan lima frasa dalam hubungannya dalam tingkah laku manusia.

DEFINISI KUMPULAN
Ø  Dua atau lebih individu yang berinteraksi dan saling bergantungan serta datang bersama-sama untuk mencapai matlamat tertentu
Ø  Kumpulan individu yang berinteraksi antara satu sama lain
Ø  Kumpulan di mana orang ramai dapat bersama-sama, rasa keinginan untuk menyumbang kepada pasukan dan mampu menyelaraskan usaha mereka untuk mencapai tahap prestasi yang tinggi

ISI
Model pembangunan kumpulan lima frasa terdiri daripada forming (pembentukan), storming (menyerang), norming, performing (persembahan) dan adjourning

Five Stage Model
Huraian
Forming
Ø  Dalam peringkat ini, ahli kumpulan berkumpul bersama pada kali pertama
Ø  Mempunyai ketidakpastian dan kebimbangan mengenai tujuan, struktur dan juga kepimpinan yang terdapat dalam kumpulan tersebut
Ø  Mereka juga mungkin mengenali antara satu sama lain atau tidak mengenali langsung
Ø  Ahli-ahli dalam peringkat ini akan cuba untuk menentukan apakah tingkah laku yang akan diterima
Ø  Ahli kumpulan juga lebih cenderung untuk menjadi sopan, elakkan konflik serta taat
Ø  Mereka akan cuba untuk mengenali antara satu sama lain
Ø  Mereka juga mungkin boleh menjadi teruja dan bangga kerana dipilih menjadi ahli kumpulan
Ø  Lazimnya mempunyai perbincangan abstrak mengenai isu-isu yang perlu ditangani
Ø  Peringkat ini akan tamat apabila ahli kumpulan mula berfikir bahawa mereka merupakan sebahagian daripada kumpulan tersebut
Ø  Berhati-hati dengan tingkah laku mereka kerana ingin diterima sebagai ahli kumpulan
Ø  Pemahaman tentang tujuan kumpulan tersebut, menentukan bagaimana pasukan akan diaturkan, peranan, perbincangan mengenai matlamat dan tujuan kumpulan tersebut, menggariskan peraturan umum kumpulan dan juga menentukan sumber-sumber yang akan digunakan oleh mereka
Storming
Ø  Di mana konflik dan persaingan wujud dalam kumpulan tersebut
Ø  Kerana ahli-ahli kumpulan mula memahami mengenai tugas dan peranan mereka dalam kumpulan tersebut, mereka berasa yakin dan mula untuk menangani isu-isu yang penting
Ø  Iaitu seperti tugas-tugas kumpulan, peranan dan tanggungjawab individu
Ø  Di sini juga akan berlaku konflik siapakah yang akan menjadi ketua kumpulan
Ø  Soalan berkaitan dengan kepimpinan, kuasa, undang-undang, tanggungjawab, struktur, kriteria penilaian dan sistem ganjaran juga cenderung timbul
Ø  Ahli-ahli kumpulan mula meneroka kuasa dan pengaruh mereka, membezakan diri mereka dengan ahli kumpulan lain dan bukannya cari titik persamaan
Ø  Mempersoalkan arahan daripada ahli kumpulan yang lain seperti “kenapa saya perlu lakukan perkara tetapi bukan orang lain”, “kenapa saya perlu mendengar kepada anda”
Ø  Berhujah dan memberikan pendapat masing-masing
Ø  Untuk bergerak kepada peringkat yang seterusnya, ahli-ahli kumpulan mesti bergerak daripada mentaliti “testing dan proving” kepada mentaliti “problem-solving”
Norming
Ø  Dalam peringkat ini, ahli kumpulan menjadi satu unit yang padu
Ø  Mereka mempunyai antara satu sama dan mempunyai hubungan yang amat baik
Ø  Mereka juga mengakui bahawa setiap ahli mempunyai kemahiran dan pengalaman mereka masing-masing
Ø  Kekal menumpukan kepada tujuan dan matlamat kumpulan itu
Ø  Saling bergantungan antara satu sama lain
Ø  Ada identiti kumpulan yang sangat kuat
Ø  Kepimpinan dikongsi dan sanggup menyesuaikan diri dengan ahli-ahli kumpulan
Ø  Mempunyai peraturan, norma-norma merek sendiri
Performing
Ø  Orang boleh bekerja secara bebas, dalam kumpulan kecil atau sebagai unit yang kecil
Ø  Peranan mereka adalah dinamik iaitu menyesuaikan diri dengan perubahan keperluan kumpulan dan individu
Ø  Saling bergantungan dalam hubungan interpersonal dan menyelesaikan masalah dalam bidang tugas yang telah dibahagikan
Ø  Kumpulan menjadi amat produktif dan setiap ahli memainkan peranan serta fungsi mereka masing-masing
Ø  Ahli-ahli kumpulan adalah berdasarkan kepada orientasi tugas dan juga orientasi orang
Ø  Identiti kumpulan adalah lengkap
Ø  Semangat berpasukan dan kesetiaan adalah tinggi
Ø  Menyelesaikan masalah membawa ke arah penyelesaian serta pembangunan kumpulan yang optimum
Ø  Cth: “Adakah kita mempunyai cara yang sesuai bagi menangani perbezaan yang timbul supaya kita boleh mengawal konflik?”, “Bagaimana saya boleh terus membangun menjadi seorang yang lebih berkesan?”
Adjourning
Ø  Merupakan peringkat yang paling akhir iaitu penamatan atau “disbanding”
Ø  Pengiktirafan terhadap ahli kumpulan dan juga pencapaian yang telah dicapai
Ø  Mengucapkan selamat tinggal, meraikan kerja yang dilakukan dengan baik
Ø  Meluangkan masa untuk memberi kata-kata terakhir

GROUP DECISION MAKING
Strenghts of Group Decision Making
Weaknesses of Group Decision Making
Ø  Menyumbangkan maklumat dan pengetahuan yang lengkap
Ø  Peningkatan kepelbagaian pandangan (membuka lebih banyak peluang kepada pendekatan dan alternatif yang berlainan)
Ø  Penyelesaian akan mudah diterima oleh ahli (ahli akan dengan besar hati dan berani untuk menerima penyelesaian yang dibuat)
Ø  Mengambil masa yang lama kerana ahli kumpulan akan mengambil masa yang lama untuk mencapai satu penyelesaian
Ø  Tekanan kepada pematuhan
Ø  Perbincangan dalam kumpulan mungkin akan didominasi oleh seseorang atau beberapa ahli yang lain
Ø  Tanggungjawab yang tidak jelas atau kabur


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa