FORMAL GROUP
(KUMPULAN FORMAL)
Ø
Kumpulan kerja yang ditetapkan oleh struktur organisasi
Ø
Terdiri daripada pengurus, orang bawahan atau
kedua-duanya dengan persatuan-persatuan yang rapat dalam kalangan ahli-ahli
kumpulan yang mempengaruhi tingkah laku individu dalam kumpulan
Ø
Tingkah laku pekerja akan mengarah ke tujuan atau
matlamat organisasi
INFORMAL GROUP
(KUMPULAN TIDAK FORMAL)
Ø
Kumpulan yang berstruktur secara tidak rasmi atau bukan
organisasi yang menentukan kumpulan tersebut muncul
Ø
Ia muncul adalah kerana keperluan untuk hubungan sosial
Ø
Cth: Beberapa orang dalam syarikat itu berkumpul untuk
bermain tenis pada hujung minggu
COMMAND GROUP
(KUMPULAN PERINTAH)
Ø
Satu kumpulan yang terdiri daripada individu-individu
yang melaporkan terus kepada pengurus
Ø
Cth: Seorang eksekutif syarikat melakukan persembahan
kepada pelanggan dan keperluan untuk mempunyai seorang jurutera dan juruteknik
pemasangan semasa persembahan. Jurutera dan juruteknik membentuk ahli kumpulan
arahan/perintah
Ø
Mempunyai pelbagai tugasan yang perlu dilaksanakan
TASK GROUP
(KUMPULAN PETUGAS)
Ø
Orang yang bekerja bersama-sama untuk menyelesaikan tugas
Ø
Juga sering disebut sebagai pasukan bertugas
Ø
Organisasi melantik ahli serta menetapkan matlamat dan
tugas-tugas yang perlu dicapai
Ø
Cth: Tugas yang diberikan ialah pembangunan produk baru,
peningkatan proses pengeluaran atau cadangan pertandingan motivasi
kumpulan-kumpulan tugas biasa ialah jawatankuasa ad hoc, kumpulan projek dan
jawatankuasa berdiri. Jawatankuasa ad hoc adalah kumpulan sementara yang
diwujudkan untuk menyelesaikan aduan tertentu atau membangunkan satu proses.
Kumpulan projek adalah sama dengan jawatankuasa ad hoc dan biasanya bubar
selepas kumpulan itu selesai tugas yang diberikan. Jawatankuasa tetap adalah
lebih kekal daripada jawatankuasa ad hoc dan kumpulan projek
INTEREST GROUP
(KUMPULAN KEPENTINGAN)
Ø
Orang yang bekerja bersama-sama untuk mencapai matlamat
yang tertentu dengan mengambil berat antara satu sama lain
Ø
Kumpulan ini biasanya adalah berterusan dan dapat tahan
lebih lama berbanding kumpulam tidak formal
Ø
Mereka terikat bersama-sama oleh beberapa kepentingan
bersama yang lain
Ø
Matlamat dan objektif bagi kumpulan ini adalah khusus dan
tidak mungkin berkaitan dengan matlamat dan objektif organisasi
Ø
Cth: Pelajar yang datang bersama-sama untuk membentuk
satu kumpulan belajar untuk kelas tertentu
FRIENDSHIP GROUP
(KUMPULAN PERSAHABATAN)
Ø
Orang yang berkumpul bersama-sama kerana mereka berkongsi
satu atau lebih ciri-ciri yang biasa
Ø
Terbentuk oleh ahli-ahli yang menikmati aktiviti sosial
yang serupa, kepercayaan politik, kepercayaan dan nilai-nilai agama dan
lain-lain
Ø
Cth: Sekumpulan pekerja yang membentuk satu kumpulan
persahabatan mungkin mempunyai kumpulan senaman, pasukan bola sepak atau makan
tengah hari sebulan sekali
Secara umumnya
evolusi kumpulan akan melalui satu rangkaian seragam yang dikenali sebagai
model pembangunan kumpulan lima frasa. Berikan definisi dan bincangkan berserta
contoh yang sesuai mengenai model pembangunan kumpulan lima frasa dalam
hubungannya dalam tingkah laku manusia.
DEFINISI KUMPULAN
Ø
Dua atau lebih individu yang berinteraksi dan saling
bergantungan serta datang bersama-sama untuk mencapai matlamat tertentu
Ø
Kumpulan individu yang berinteraksi antara satu sama lain
Ø
Kumpulan di mana orang ramai dapat bersama-sama, rasa
keinginan untuk menyumbang kepada pasukan dan mampu menyelaraskan usaha mereka
untuk mencapai tahap prestasi yang tinggi
ISI
Model pembangunan kumpulan lima frasa terdiri daripada
forming (pembentukan), storming (menyerang), norming, performing (persembahan)
dan adjourning
Five Stage Model
|
Huraian
|
Forming
|
Ø Dalam peringkat
ini, ahli kumpulan berkumpul bersama pada kali pertama
Ø Mempunyai
ketidakpastian dan kebimbangan mengenai tujuan, struktur dan juga kepimpinan
yang terdapat dalam kumpulan tersebut
Ø Mereka juga
mungkin mengenali antara satu sama lain atau tidak mengenali langsung
Ø Ahli-ahli dalam
peringkat ini akan cuba untuk menentukan apakah tingkah laku yang akan
diterima
Ø Ahli kumpulan
juga lebih cenderung untuk menjadi sopan, elakkan konflik serta taat
Ø Mereka akan cuba
untuk mengenali antara satu sama lain
Ø Mereka juga
mungkin boleh menjadi teruja dan bangga kerana dipilih menjadi ahli kumpulan
Ø Lazimnya
mempunyai perbincangan abstrak mengenai isu-isu yang perlu ditangani
Ø Peringkat ini
akan tamat apabila ahli kumpulan mula berfikir bahawa mereka merupakan
sebahagian daripada kumpulan tersebut
Ø Berhati-hati
dengan tingkah laku mereka kerana ingin diterima sebagai ahli kumpulan
Ø Pemahaman tentang
tujuan kumpulan tersebut, menentukan bagaimana pasukan akan diaturkan,
peranan, perbincangan mengenai matlamat dan tujuan kumpulan tersebut,
menggariskan peraturan umum kumpulan dan juga menentukan sumber-sumber yang
akan digunakan oleh mereka
|
Storming
|
Ø Di mana konflik
dan persaingan wujud dalam kumpulan tersebut
Ø Kerana ahli-ahli
kumpulan mula memahami mengenai tugas dan peranan mereka dalam kumpulan
tersebut, mereka berasa yakin dan mula untuk menangani isu-isu yang penting
Ø Iaitu seperti
tugas-tugas kumpulan, peranan dan tanggungjawab individu
Ø Di sini juga
akan berlaku konflik siapakah yang akan menjadi ketua kumpulan
Ø Soalan berkaitan
dengan kepimpinan, kuasa, undang-undang, tanggungjawab, struktur, kriteria
penilaian dan sistem ganjaran juga cenderung timbul
Ø Ahli-ahli
kumpulan mula meneroka kuasa dan pengaruh mereka, membezakan diri mereka
dengan ahli kumpulan lain dan bukannya cari titik persamaan
Ø Mempersoalkan
arahan daripada ahli kumpulan yang lain seperti “kenapa saya perlu lakukan
perkara tetapi bukan orang lain”, “kenapa saya perlu mendengar kepada anda”
Ø Berhujah dan
memberikan pendapat masing-masing
Ø Untuk bergerak
kepada peringkat yang seterusnya, ahli-ahli kumpulan mesti bergerak daripada
mentaliti “testing dan proving” kepada mentaliti “problem-solving”
|
Norming
|
Ø Dalam peringkat
ini, ahli kumpulan menjadi satu unit yang padu
Ø Mereka mempunyai
antara satu sama dan mempunyai hubungan yang amat baik
Ø Mereka juga
mengakui bahawa setiap ahli mempunyai kemahiran dan pengalaman mereka
masing-masing
Ø Kekal menumpukan
kepada tujuan dan matlamat kumpulan itu
Ø Saling
bergantungan antara satu sama lain
Ø Ada identiti
kumpulan yang sangat kuat
Ø Kepimpinan
dikongsi dan sanggup menyesuaikan diri dengan ahli-ahli kumpulan
Ø Mempunyai
peraturan, norma-norma merek sendiri
|
Performing
|
Ø Orang boleh
bekerja secara bebas, dalam kumpulan kecil atau sebagai unit yang kecil
Ø Peranan mereka
adalah dinamik iaitu menyesuaikan diri dengan perubahan keperluan kumpulan
dan individu
Ø Saling
bergantungan dalam hubungan interpersonal dan menyelesaikan masalah dalam
bidang tugas yang telah dibahagikan
Ø Kumpulan menjadi
amat produktif dan setiap ahli memainkan peranan serta fungsi mereka
masing-masing
Ø Ahli-ahli
kumpulan adalah berdasarkan kepada orientasi tugas dan juga orientasi orang
Ø Identiti
kumpulan adalah lengkap
Ø Semangat
berpasukan dan kesetiaan adalah tinggi
Ø Menyelesaikan
masalah membawa ke arah penyelesaian serta pembangunan kumpulan yang optimum
Ø Cth: “Adakah
kita mempunyai cara yang sesuai bagi menangani perbezaan yang timbul supaya
kita boleh mengawal konflik?”, “Bagaimana saya boleh terus membangun menjadi
seorang yang lebih berkesan?”
|
Adjourning
|
Ø Merupakan
peringkat yang paling akhir iaitu penamatan atau “disbanding”
Ø Pengiktirafan
terhadap ahli kumpulan dan juga pencapaian yang telah dicapai
Ø Mengucapkan
selamat tinggal, meraikan kerja yang dilakukan dengan baik
Ø Meluangkan masa
untuk memberi kata-kata terakhir
|
GROUP DECISION MAKING
Strenghts of Group Decision Making
|
Weaknesses of Group Decision Making
|
Ø
Menyumbangkan maklumat dan
pengetahuan yang lengkap
Ø
Peningkatan kepelbagaian pandangan
(membuka lebih banyak peluang kepada pendekatan dan alternatif yang
berlainan)
Ø
Penyelesaian akan mudah diterima oleh
ahli (ahli akan dengan besar hati dan berani untuk menerima penyelesaian yang
dibuat)
|
Ø
Mengambil masa yang lama kerana ahli
kumpulan akan mengambil masa yang lama untuk mencapai satu penyelesaian
Ø
Tekanan kepada pematuhan
Ø
Perbincangan dalam kumpulan mungkin
akan didominasi oleh seseorang atau beberapa ahli yang lain
Ø
Tanggungjawab yang tidak jelas atau
kabur
|
Comments
Post a Comment