DOWNWARD COMMUNICATION
v Komunikasi yang tersalur dari satu tahap kumpulan atau
organisasi ke tahap yang rendah
v Komunikasi dari atas ke bawah
v Ia digunakan oleh pemimpin dan pengurus kumpulan untuk
menetapkan matlamat, memberikan arahan kerja, memberitahu kakitangan tentang
dasar dan prosedur, menunjukkan masalah yang memerlukan perhatian dan
menawarkan maklum balas mengenai prestasi
v Cth: Pihak pengurusan menghantar surat ke rumah pekerja
untuk memaklumkan tentang dasar cuti sakit yang baru di organisasi
UPWARD COMMUNICATION
v Dari tahap yang rendah kepada tahap yang tinggi
v Digunakan untuk memberi maklum balas kepada pihak atasan,
memberitahu mereka tentang kemajuan ke arah matlamat serta menyampaikan masalah
semasa
v Pengurus dapat mengetahui tentang tahap serta perasaan
pekerja-pekerja
LATERAL COMMUNICATION
v Ia berlaku dalam kalangan ahli-ahli kumpulan kerja yang
sama, tahap kerja yang sama, dalam kalangan pengurus pada tahap yang sama
v Menjimatkan masa, membantu untuk menyelesaikan pelbagai
jenis masalah organisasi, berkongsi maklumat, boleh menyelesaikan konflik
antara jabatan dengan jabatan yang lain ataupun dalam jabatan tersebut,
Persaingan global memerlukan organisasi menjadi lebih
fleksibel untuk berhadapan dengan perubahan yang pesat. Salah satu daripada
cabaran tersebut adalah komunikasi dengan individu dari budaya yang berbeza.
Ada empat cara konteks budaya boleh dinilai bagi mengurangkan masalah tafsir
dalam komunikasi. Jelaskan dengan contoh yang bersesuaian bagaimana empat cara
tersebut dapat mengurangkan masalah komunikasi di tempat kerja dari persepektif
silang budaya.
DEFINSI KOMUNIKASI
v Pemindahan dan pemahaman tentang makna
v Proses penyampaian informasi atau maklumat melalui
seseorang kepada seseorang yang lain
ISI
1. Assume Differences
Until Similarity Is Proven (Anggap Perbezaan Sehinggalah Persamaan Dibuktikan)
v
Kita selalunya
akan menganggap bahawa orang lain adalah sama dengan kita sama ada dari segi
budaya, percakapan atau lain-lain
v
Sikap beginilah
yang menyebabkan kita tidak dapat berkomunikasi dengan orang lain terutamanya
orang yang daripada latar belakang, budaya serta bahasa yang berbeza
v
Kita haruslah
mengaku bahawa kita tidak tahu semua perkara sama ada tentang budaya atau latar
belakang seseorang apabila kita baru berkenalan atau berkomunikasi untuk pertama
kali
v
Oleh itu, kita
haruslah menganggap atau mengandaikan perbezaan terlebih dahulu sehinggalah
persamaan dibuktikan
v
Hal ini dapat
mengelakkan kita daripada melakukan kesalahan apabila berkomunikasi dengan
orang yang berbeza dari segi budaya dan juga latar belakang di tempat kerja
kita
2. Emphasize
Description Rather Than Interpretation Or Evaluation (Memberi Penekanan kepada
Penerangan Daripada Tafsiran atau Penilaian)
v
Kita haruslah
menekankan penerangan dengan memerhatikan apa yang sebenarnya dikatakan dan
dilakukan
v
Kita janganlah
membuat sebarang tafsiran atau menilai
v
Membuat tafsiran
atau penilaian mengenai apa yang dilakukan oleh seseorang akan memperlihatkan
kita membuat tafsiran atau penilaian berdasarkan budaya dan latar belakang kita
sendiri
v
Bagi memahami
rakan sekerja kita, kita seharusnya memerhatikan apa yang dikatakan oleh mereka
serta perlakuan daripada membuat tafsiran atau penilaian
v
Memberi penekanan
kepada penerangan akan memudahkan kita mendapat maklumat
v
Jadi, janganlah
membuat sebarang keputusan sehinggalah kita mempunyai masa yang cukup untuk
memerhati dan mentafsir keadaan dari perspektif yang berbeza daripada semua
pihak
3. Practice Empathy
(Mengamalkan Sikap Empati)
v
Sebelum kita
melakukan sesuatu perkara atau bercakap, kita haruslah meletakkan diri kita
dalam keadaan mereka
v
Kita haruslah
melihat semua perkara dari perspektif mereka atau kaca mata mereka
v
Hal ini demikian
kerana rakan sekerja kita mungkin mempunyai nilai, kepercayaan, norma serta
budaya yang berbeza daripada kita
v
Oleh itu, apabila
kita melihat orang lain dengan perspektif mereka sendiri, kita akan menjadi
seorang yang empati serta dapat menggalakkan diri sendiri mempunyai komunikasi
yang berkesan
4. Treat Your
Interpretations As A Working Hypothesis (Menganggap Tafsiran Anda Sebagai
Hipotesis Yang Berkesan)
v
Apabila kita telah
membentuk penjelasan untuk situasi baru atau kita berfikir bahawa kita telah
menjiwai budaya serta latar belakang rakan sekerja kita
v
Kita haruslah
mengandaikan hipotesis ini memerlukan pengujian yang lanjut bukannya kepastian
v
Untuk mengesahkan
sama ada hipotesis yang dibuat itu betul atau salah, kita haruslah mengesahkan
atau menyemak dengan rakan sekerja kita
Comments
Post a Comment