Skip to main content

Organizational Behavior: Communication

DOWNWARD COMMUNICATION
v  Komunikasi yang tersalur dari satu tahap kumpulan atau organisasi ke tahap yang rendah
v  Komunikasi dari atas ke bawah
v  Ia digunakan oleh pemimpin dan pengurus kumpulan untuk menetapkan matlamat, memberikan arahan kerja, memberitahu kakitangan tentang dasar dan prosedur, menunjukkan masalah yang memerlukan perhatian dan menawarkan maklum balas mengenai prestasi
v  Cth: Pihak pengurusan menghantar surat ke rumah pekerja untuk memaklumkan tentang dasar cuti sakit yang baru di organisasi

UPWARD COMMUNICATION
v  Dari tahap yang rendah kepada tahap yang tinggi
v  Digunakan untuk memberi maklum balas kepada pihak atasan, memberitahu mereka tentang kemajuan ke arah matlamat serta menyampaikan masalah semasa
v  Pengurus dapat mengetahui tentang tahap serta perasaan pekerja-pekerja

LATERAL COMMUNICATION
v  Ia berlaku dalam kalangan ahli-ahli kumpulan kerja yang sama, tahap kerja yang sama, dalam kalangan pengurus pada tahap yang sama
v  Menjimatkan masa, membantu untuk menyelesaikan pelbagai jenis masalah organisasi, berkongsi maklumat, boleh menyelesaikan konflik antara jabatan dengan jabatan yang lain ataupun dalam jabatan tersebut,

Persaingan global memerlukan organisasi menjadi lebih fleksibel untuk berhadapan dengan perubahan yang pesat. Salah satu daripada cabaran tersebut adalah komunikasi dengan individu dari budaya yang berbeza. Ada empat cara konteks budaya boleh dinilai bagi mengurangkan masalah tafsir dalam komunikasi. Jelaskan dengan contoh yang bersesuaian bagaimana empat cara tersebut dapat mengurangkan masalah komunikasi di tempat kerja dari persepektif silang budaya.

DEFINSI KOMUNIKASI
v  Pemindahan dan pemahaman tentang makna
v  Proses penyampaian informasi atau maklumat melalui seseorang kepada seseorang yang  lain

ISI
1.  Assume Differences Until Similarity Is Proven (Anggap Perbezaan Sehinggalah  Persamaan Dibuktikan)
v  Kita selalunya akan menganggap bahawa orang lain adalah sama dengan kita sama ada dari segi budaya, percakapan atau lain-lain
v  Sikap beginilah yang menyebabkan kita tidak dapat berkomunikasi dengan orang lain terutamanya orang yang daripada latar belakang, budaya serta bahasa yang berbeza
v  Kita haruslah mengaku bahawa kita tidak tahu semua perkara sama ada tentang budaya atau latar belakang seseorang apabila kita baru berkenalan atau berkomunikasi untuk pertama kali
v  Oleh itu, kita haruslah menganggap atau mengandaikan perbezaan terlebih dahulu sehinggalah persamaan dibuktikan
v  Hal ini dapat mengelakkan kita daripada melakukan kesalahan apabila berkomunikasi dengan orang yang berbeza dari segi budaya dan juga latar belakang di tempat kerja kita

2.  Emphasize Description Rather Than Interpretation Or Evaluation (Memberi Penekanan kepada Penerangan Daripada Tafsiran atau Penilaian)
v  Kita haruslah menekankan penerangan dengan memerhatikan apa yang sebenarnya dikatakan dan dilakukan
v  Kita janganlah membuat sebarang tafsiran atau menilai
v  Membuat tafsiran atau penilaian mengenai apa yang dilakukan oleh seseorang akan memperlihatkan kita membuat tafsiran atau penilaian berdasarkan budaya dan latar belakang kita sendiri
v  Bagi memahami rakan sekerja kita, kita seharusnya memerhatikan apa yang dikatakan oleh mereka serta perlakuan daripada membuat tafsiran atau penilaian
v  Memberi penekanan kepada penerangan akan memudahkan kita mendapat maklumat
v  Jadi, janganlah membuat sebarang keputusan sehinggalah kita mempunyai masa yang cukup untuk memerhati dan mentafsir keadaan dari perspektif yang berbeza daripada semua pihak

3.  Practice Empathy (Mengamalkan Sikap Empati)
v  Sebelum kita melakukan sesuatu perkara atau bercakap, kita haruslah meletakkan diri kita dalam keadaan mereka
v  Kita haruslah melihat semua perkara dari perspektif mereka atau kaca mata mereka
v  Hal ini demikian kerana rakan sekerja kita mungkin mempunyai nilai, kepercayaan, norma serta budaya yang berbeza daripada kita
v  Oleh itu, apabila kita melihat orang lain dengan perspektif mereka sendiri, kita akan menjadi seorang yang empati serta dapat menggalakkan diri sendiri mempunyai komunikasi yang berkesan

4.  Treat Your Interpretations As A Working Hypothesis (Menganggap Tafsiran Anda Sebagai Hipotesis Yang Berkesan)
v  Apabila kita telah membentuk penjelasan untuk situasi baru atau kita berfikir bahawa kita telah menjiwai budaya serta latar belakang rakan sekerja kita
v  Kita haruslah mengandaikan hipotesis ini memerlukan pengujian yang lanjut bukannya kepastian

v  Untuk mengesahkan sama ada hipotesis yang dibuat itu betul atau salah, kita haruslah mengesahkan atau menyemak dengan rakan sekerja kita

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa