Skip to main content

Organizational Behavior: Emotions and Moods


AFFECT (KESAN)
Y  Ditakrifkan sebagai pelbagai perasaan yang dialami oleh orang

EMOTIONS (EMOSI)
Y  Perasaan yang kuat ditujukan terhadap seseorang atau sesuatu
Y  Disebabkan oleh peristiwa yang tertentu
Y  Tempohnya adalah sangat singkat (hanya dalam beberapa minat sahaja)
Y  Tertentu dan adalah secara semula jadi (marah, sedih, gembira, takut, jijik, kejutan)
Y  Biasanya disertai dengan ekspresi muka yang berbeza
Y  Berorientasikan tindakan secara semula jadi

MOODS
Y  Perasaan yang cenderung menjadi berkurangan daripada emosi dan kurang rangsangan yang konteks
Y  Tahan lebih lama daripada emosi (mungkin dalam beberapa jam atau sehari)
Y  Lebih umum (memberi kesan negatif dan kesan positif)
Y  Secara umunya ia tidak ditunjukkan oleh ungkapan yang berbeza
Y  Kognitif dalam alam semula jadi (cognitive in nature)

SOURCES OF EMOTIONS AND MOODS (SUMBER EMOSI DAN MOOD)
1.      Personaliti
Y  Berbeza mengikut personaliti seseorang
Y  Mungkin kerana keturunan atau dibentuk secara sendiri atau pengaruh persekitaran
2.      Hari Minggu dan Masa Sehari (Day of The Week dan Time of The Day)
Y  Kebanyakan orang cenderung untuk mempunyai mood yang negatif pada awal minggu seperti hari Ahad dan Isnin manakala mereka berada dalam mood yang positif pada akhir minggu seperti hari Jumaat dan Sabtu
Y  Kita berada dalam emosi dan mood yang positif antara masa kita bangun dengan tidur. Ia berada di tengah-tengah antara masa kita bangun dan juga tidur
Y  Pada pagi Isnin merupakan masa yang paling tidak sesuai untuk memberitahu berita yang tidak baik atau meminta pertolongan mereka
3.      Cuaca (Weather)
Y  Cuaca boleh mempengaruhi atau memberi kesan kepada emosi dan mood kita
4.      Tekanan (Stress)
Y  Tekanan yang kita alami di tempat kerja seperti kerja yang banyak, dimarahi oleh pengurus, e-mel yang mengarut atau penjualan kita berkurangan akan menyebabkan kita berada dalam mood yang negatif
5.      Aktiviti Sosial (Social Activities)
Y  Kita akan berada dalam mood yang positif apabila kita melakukan aktiviti yang tidak formal seperti mendaki gunung dengan rakan-rakan, pergi ke parti atau majlis hari jadi kawan-kawan, makan bersama-sama dengan kawan-kawan atau orang lain
Y  Mood kita menjadi negatif apabila kita menghadiri sesuatu aktiviti yang formal seperti mesyuarat
6.      Tidur (Sleep)
Y  Tidur juga akan mempengaruhi mood kita
Y  Tidur yang berkurangan akan menyebabkan kita berasa letih, kurang bermaya dan berada dalam keadaan yang marah
Y  Ia juga akan menyebabkan kita tidak dapat membuat keputusan dengan baik dan logik serta kita juga akan susah untuk mengawal emosi kita
Y  Tidur yang tidak mencukupi juga akan memberik kesan kepada kepuasan terhadap kerja
7.      Senaman (Exercise)
Y  Senaman akan memanjangkan lagi tempoh mood yang positif
8.      Umur (Age)
Y  Orang yang lebih tua mempunyai mood negatif yang lebih sedikit berbanding dengan orang yang muda
9.      Gender
Y  Wanita dikatakan lebih beremosi daripada lelaki
Y  Wanita lebih cekap meluahkan perasaan mereka dan hal ini yang menyebabkan mereka dapat menahan emosi dan mood mereka lebih lama


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa